10 haiwan Beracun didunia

 Assalamualaikum..nie ader bende baru..nak tunjuk kat korang yang tak taw..10 haiwan yang paling berbisa di dunia..mari kta lihat yang pertama..


1.Boxjelly fish
Tempat pertama ialah BoxJelly Fish(Ubur-ubur kotak) Kerana telah menyebabkan kematian sekurang-kurangnya 5.567 tercatat sejak 1954. Racun  BoxJelly Fish adalah di antara yang paling mematikan di dunia.  Racun ubur2 ini menyebabkan  serangan jantung, sistem saraf, dan sel-sel kulit.



 2.King Cobra
Tempat kedua ialah King Cobra (Ophiophagus hannah) ular ini adalah yang  terpanjang di dunia . Panjangnya ialah  sampai 5,6 m. Ophiophagus, seperti  "ular pemakan" yang lain.Bisa ular ini dapat membunuh manusia dengan  mudah. Bahkan ular ini mampu membunuh Gajah Asia dewasa dalam masa 3 jam.. Bisa ular ini tidak beracun seperti ular berbisa yang lain..
Ular ini hidup di Selatan dan Asia Tenggara, yang tinggal di dataran tinggi hutan lebat.




3.Marble cone snail














Tempat ketiga ialah Marble cone snail..Marble cone snail dapat  mematikan haiwan seperti  dalam lain senarai ini.. Satu titis racun yang begitu kuat sehingga dapat membunuh lebih daripada 20 manusia. Jika anda pernah terjadi berada di persekitaran air garam panas (dimana siput ini sering dijumpai) dan melihatnya, jangan pernah berfikir untuk memungutnya.. Tentu saja, tujuan sebenarnya dariracun adalah untuk menangkap mangsanya.

4.Blue ringed octupus
Tempat keempat ialah Gurita cincin biru( Blue ringed octupus) saiz nya sangat kecil,seperti bola golf, tapi bisanya begitu kuat sehingga boleh membunuh manusia. Sebenarnya ia membawa cukup racun untuk membunuh 26 manusia dewasa dalam beberapa minit, Duniai mengakui sotong ini sebagai salah satu haiwan. di dunia yang paling berbisa.


5.Death Stalker Scorpion
tempat kelima ialah Death Stalker Scorpion.. Kepercayaan popular sebahagian besar kalajengking relatif tidak berbahaya bagi manusia sebagai sengatan hanya menghasilkan kesan tempatan (nyeri, mati rasa atau bengkak). Namun,Death Stalker Scorpion spesies sangat berbahaya kerana racun adalah koktel kuat neurotoksin yang menyebabkan rasa sakit dan dapat ditahan, kemudian demam, diikuti dengan koma, kejang, kelumpuhan dan kematian. Mujurlah, sedangkan sengatan dari kalajengking ini sangat menyakitkan, akan tidak mungkin untuk membunuh seorang manusia, sihat dewasa. Anak-anak kecil, yang lama, atau lemah (dengan keadaan jantung) berada pada risiko terbesar.Death Stalker Scorpion tersebar di Afrika Utara dan Timur Tengah.

6.Stonefish


























Tempat keenam ialah Stonefish..Stonefish  racun mnyebabkan seperti sakit parah bahawa korban sengatan yang ingin anggota badan yang terkena harus diamputasi. Hal ini digambarkan sebagai rasa sakit terburuk dikenali manusia. Hal ini disertai dengan terkejut mungkin, kelumpuhan, dan kematian rangkaian. Stonefish kebanyakan hidup di atas tropika of Capricorn, sering ditemui di perairan cetek laut tropika Pasifik dan lautan India, mulai dari Laut Merah ke Great Barrier Reef Queensland ..


7.brazilian wandering spider.


tempat ketujuh ialah brazilian wandering spider (Phoneutria) atau spider pisang muncul dalam Guinness Book of World Records 2007 untuk labah-labah yang paling berbisa dan labah-labah bertanggung jawab atas kematian manusia kebanyakan.labah-labah ini diyakini memiliki racun neurotoksik paling kuat dari setiap labah-labah hidup. Hanya 0.006mg (0.00000021oz) sudah cukup untuk membunuh tikus. Mereka juga sangat berbahaya kerana sifat mereka mengembara. Mereka sering bersembunyi pada siang hari di daerah yang sangat padat di dalam rumah, pakaian, kasut, dan kereta.gigitan berbisa  tidak hanya menyebabkan rasa sakit, racun labah-labah juga boleh menyebabkan priapisme - tegang tidak selesa yang berlangsung selama berjam-jam yang mengarah ke impotensi.
brazilian wandering spider





8.Inland Taipan
Tempat kelapan ialah  Inland Taipan Australia. Hanya gigitan dari ular ini mengandungi cukup racun untuk membunuh 100 orang dewasa manusia atau tentera dari 250.000 tikus. racun adalah minimal 200 - 400 kali lebih beracun dari kobra biasa. racun yang Taiwan Pedalaman ini sangat neurotoksik boleh membunuh seorang manusia dewasa hanya dalam 45 minit. Mujurlah ular ini sangat pemalu dan tidak ada korban jiwa manusia didokumentasikan (semua yang dikenali gigitan dirawat dengan antivenin) ..

9.poison dart frog
Tempat kesembilan ialah  Poison Dart Frog. katak ini mungkin adalah binatang yang paling beracun pada bumi. Poison Dart Frog. 2 inci katak panjang (5cm) anak panah beracun emas mempunyai cukup racun untuk membunuh manusia dewasa 10 atau 20.000 tikus. Hanya 2 mikrogram ini racun mematikan (jumlah yang berpadanan di kepala pin ) mampu membunuh mamalia besar manusia atau yang lain. Mereka disebut "katak panah" kerana menggunakan Amerindian adat sekresi beracun mereka untuk meracuni hujung-anak panah pukulan mereka. Racun tetap racun katak panah mereka dalam kulit mereka dan akan jatuh sakit atau membunuh sesiapa sahaja yang menyentuh atau memakannya.

10.Puffer Fish





















Tempat kesepuluh ialah Ikan Puffer.Ikan Puffer adalah vertebrata kedua yang paling beracun di dunia (yang pertama adalah Frog anak panah emas). Daging dari beberapa spesies lazat di Jepun (sebagai Fugu) dan Korea (sebagai bok-uh) tetapi masalahnya ialah bahawa kulit dan organ-organ tertentu banyak ikan kembung sangat beracun bagi manusia.Bengkak ikan ini menghasilkan kematian yang cepat dan keganasan .. keracunan Puffer's menyebabkan mematikan lidah dan bibir, pening, muntah-muntah, denyutan jantung cepat, kesulitan bernafas, dan kelumpuhan otot.meninggal kerana lemas kerana otot diafragma yang lumpuh. Sebahagian besar korban meninggal setelah empat hingga 24 jam. Tidak ada penawar diketahui, kematian Kebanyakan dari Fugu terjadi ketika orang-orang terlatih dan mempersiapkan menangkap ikan.






^^ Thnx for reading ^^ Klick like toh ^^

No comments:

Post a Comment

 
Images, logo, content and design are © copyright by ayienbelog.blogspot.com/ All Rights Reserved